Een vrouw die in haar vroege jeugd seksueel is misbruikt, vertelt op beeldende wijze over haar ervaringen en de verwerking daarvan.
Verdwijnpunt
Wytske Versteeg 1983-
Amsterdam: Querido, 2020
200 p.
9789021419329 (paperback)

'Het gevoel alsof ik in één ruimte opgesloten zit met vroeger, en alsof die ruimte steeds kleiner wordt. Ben bang dat ik er niet meer uitkom. De psychotherapeut had daar een andere formulering voor: een chronisch posttraumatische stressstoornis.' Dit citaat uit 'Verdwijnpunt' geeft zowel de inhoud als stijl van het boek weer. De auteur beschrijft haar eigen vroege(re) seksueel misbruik fragmentarisch. Haar taalgebruik is ongebruikelijk beeldend, waardoor dit verhaal over misbruik een heel ander dimensie toevoegt aan de al bestaande (ervarings)literatuur. Het zoeken naar de goede eigen woorden en zinnen, naar citaten van anderen die passen bij de eigen geschiedenis. Het snijdt door de ziel van de lezer, maar is tegelijkertijd ook zo fijn om te lezen omdat het een zoektocht is naar de taal die recht doet aan de ernst van seksueel misbruik en de gevolgen ervan. En aan de doorwerking ervan in allerlei gebeurtenissen in het latere leven. Een must voor hulpverleners omdat het inzicht versc…Lees verder

Als het lichaam een angstaanjagend huis wordt

Wytske Versteeg schrijft autobiografisch werk over incest en haar verwerking daarvan.

Vóór haar veertigste ontving Wytske Versteeg (1983) reeds de Frans Kellendonkprijs voor haar literaire werk. Ze schreef al vier bejubelde romans. En wat een zegen voor ons lezers dat ze nog zo jong is. Met een beetje geluk blijft haar indrukwekkende oeuvre gestaag groeien. 'Verdwijnpunt' is haar eerste non-fictie werk en een heus huzarenstukje.

Sec gezien is 'Verdwijnpunt' een autobiografisch en beschouwend verhaal over de pijnlijke en vernietigende sporen die incest trekt. Vaak levenslang. Op een dieper niveau gaat het over het verwoorden van iets waarvoor geen woorden zijn. En over een eenzaamheid, die juist door een gebrek aan taal van een vergruizende kracht is. Dat het Versteeg lukt om haar ervaringen op ontroerende, sensitieve en volstrekt originele wijze invoelbaar te maken, maakt 'Verdwijnpunt' tot een grootse prestatie.

Versteeg wisselt fragmenten uit haar eigen leven af met beschouwingen over wat kunst, mythologie, etymologie en filosofie ons k…Lees verder

Over Wytske Versteeg

CC BY-SA 4.0 - Foto van/door Udoweier

Wytske Versteeg (2 mei 1983) is een Nederlands schrijver, essayist en politicoloog.

Versteeg voltooide haar studie politieke wetenschappen in 2005. In hetzelfde jaar won ze de Kwakoe Literatuurprijs voor Het gevoel van groeiend gefluister. Ze publiceerde in 2008 het essay Dit is geen dakloze, dat genomineerd werd voor de Jan Hanlo Essayprijs. Haar debuutroman De wezenlozen uit 2012 leverde haar de Vrouw DebuutPrijs Proza op en stond op de longlists van de AKO Literatuurprijs en de Opzij Literatuurprijs. In 2013 ontving Versteeg voor Boy de BNG Nieuwe Literatuurprijs. Deze roman stond op de longlist van de Libris Literatuur Prijs en is vertaald in het Turks, Deens, Duits en Engels.

Voor haar werk als romanschrijver en essayist werd in 2019 de Frans Kellendonkprijs 2020 aan haar toegekend.

In 2015 schreef ze met Jesse Dijksman het scenario voor de korte film Poppenkast, in het kader van 48 Hour Film Project Rotterdam. De …Lees verder op Wikipedia