Sandra Van de Ven
The string diaries
1
Amsterdam: Luitingh-Sijthoff, 2013
396 p.
9789024562633 (paperback)

Het is niet veel schrijvers gegeven om meteen met het debuut een thriller neer te zetten die torenhoog boven de concurrentie uitsteekt. Een debuut schrijven dat niet alleen spannend en verrassend is, maar ook enige vernieuwing in het genre brengt. Een debuut dat thriller, fantasy en literaire roman samenbrengt, met inbreng van bovennatuurlijke elementen, folklore, legenden, geschiedenis en familiegeheimen. Stephen Lloyd Jones slaagt erin om op zijn veertigste zijn eerste boek te schrijven en het is meteen een schot in de roos die bovenstaande bejubeling meer dan verdient. Het boek Jakab grijpt de lezer meteen bij het nekvel en dwingt om verder te lezen. De verwikkelingen stimuleren de lezer om meer te willen weten, om meer verrassende plotwendingen en intriges te achterhalen om uiteindelijk onze nieuwsgierigheid bevredigd te zien als we bij de laatste pagina’s zijn beland.
Een huzarenstukje, zeker gezien het boek zich in drie verschillende tijdperken afspeelt die onlosmake…Lees verder
Om haar dochter te redden moet Hannah Wilde de reden achterhalen waarom haar familie al generaties wordt achtervolgd door het bovennatuurlijke wezen dat in de oude dagboeken van de familie Jakab wordt genoemd. Ze leert dat de wortels moeten worden gezocht in duistere Hongaarse folklore. Debuut van de Engelse schrijver, een mengeling van horror, thriller en fantasy met een vleug historische fictie. Het tempo ligt hoog, maar de thema's zijn redelijk versleten. De personages dienen enkel de plot. Voor liefhebbers van 'cross-overs' tussen de genres fantasy, thriller en horror. Kleine druk.