Oliver

+1
Oliver
×
Oliver Oliver
Vanaf 15 jaar

Oliver krijgt op een dag te horen dat zijn ouders ruzie hebben. Dat zijn vader iets gedaan heeft om dat te veroorzaken is duidelijk. Oliver heeft moeite hiermee om te gaan, terwijl hij ook zelf ergens mee zit. Samen met zijn neef Bendik en zijn kitten Sadie ontvlucht hij de harde realiteit door naar een vakantiehuisje te gaan. Maar daarmee verdwijnen de problemen niet. Van de Vendel schreef eerder twee boeken* waar Oliver een rol in speelde. In dit verhaal, dat zich vóór die twee boeken afspeelt, heeft Oliver een duidelijke hoofdrol. In afgemeten zinnen wordt een trefzekere psychologische spanning in de onderlinge verhoudingen tussen personages neergezet. Terwijl de focus grotendeels ligt op de misstappen van vader, speelt ook Olivers omgang met zijn homoseksualiteit een sluimerende rol. Zonder voor de lezer aan identificatie te verliezen, wordt dit gaandeweg steeds belangrijker. Zijn uiteindelijke coming out krijgt een ontroerende sleutelpositie in het einde van het verhaal. Dat eind…Lees verder

Oliver

Wanneer Oliver, een voetbalgekke jongen van zestien, na een succesvol debuut als keeper thuiskomt, blijkt alles plots anders. Hij kan zijn ouders nergens vinden, maar plots is er wel dat huisdier waar hij altijd al om gevraagd heeft. Hij ontdekt dat zijn ouders ruzie hebben en dat zijn vader aan de oorzaak ligt van dit probleem. Verder wordt hij wat in het ongewisse gelaten. Daarop vertrekt hij met zijn neef Bendik naar een vakantiehuisje, maar ook van op afstand zijn de problemen voelbaar. Daarnaast is er ook nog een ontluikende homoseksualiteit die Oliver bezighoudt. In zijn eigen stijl belicht Van de Vendel deze gevoelens op een subtiele manier, zonder ooit de neiging te hebben om te choqueren. Een herkenbaar verhaal dat veel jongeren een klare kijk kan bieden op een dergelijk onderwerp.

Oliver is een personage waarrond Edward Van de Vendel al drie verhalen geweven heeft. Naast dit boek is er ook 'De zomer van de bluegrassliefde' en 'Ons derde lichaam'. In 'De zomer v…Lees verder

Over Edward van de Vendel

CC BY-SA 3.0 - Foto van/door Wikidammer

Edward van de Vendel (Leerdam, 1 augustus 1964) is een Nederlands schrijver en vertaler van kinder- en jeugdboeken.

Edward van de Vendel groeide op in Beesd, een dorpje in de Betuwe. Van de Vendel ging naar school in Culemborg. Daar was hij lid van het schoolcabaret en schreef hij liedjes. Vervolgens ging hij studeren aan de Pedagogische Academie en richtte hij samen met anderen een eigen school op in Heemstede.

Als kind was Van de Vendel geen fervent lezer. Toen hij wat ouder werd, ging hij echter steeds meer lezen. Vooral de boeken van Guus Kuijer, Paul Biegel, Wim Hofman, Els Pelgrom en de jeugdromans van Imme Dros vond hij aantrekkelijk. Zelf is hij van mening dat invloeden van Kuijer, Biegel en Hofman qua stijl in zijn werk terug te vinden zijn.

Hij droomde ervan voetballer of zanger te zijn, maar dit was niet voor hem weggelegd. Toen ging hij, net als zijn vader en moeder, in het onderwijs werken. H…Lees verder op Wikipedia