Charlotte Van den Broeck
Amsterdam: Uitgeverij De Arbeiderspers, © 2021
67 p.
9789029539722 (paperback)

In de halsaanzet van de heuvel

In haar nieuwe bundel Aarduitwrijvingen wil Charlotte Van den Broeck iets anders dan poëzie die vooral het verstand aanspreekt. Haar gedichten bezorgen ons een lichamelijke gewaarwording.

Niet toevallig is 'Immersie' de titel van het openingsgedicht van Aard­uitwrijvingen. In deze bundel dompelt Charlotte Van den Broeck de lezer onder in een taallandschap, dat tegelijkertijd een lichaam is. Wie deze gedichten leest, doet iets lijfelijks. Ons lichaam heeft een soort kennis die aan het denken voorafgaat en die wordt hier aangesproken bij het lezen.

Voor een gezamenlijk onderzoeksproject reisde Charlotte Van den Broeck met videaste Jana Coorevits naar de verhitte Death Valley in Californië. Behoorlijk wat gedichten zijn in dit landschap gesitueerd. In zekere zin is deze bundel de neerslag van hun ervaringen in taal. En in beeld. Want je wordt meteen in de juiste modus gebracht door het prachtige beeld op de cover. Je kijkt niet alleen naar het sierlijke lichaam van een vrouw, maar ook naar een vrouwelijk landschap. Als we een landschap observeren, kunnen we stilstaan bij de wisselwerking tussen organismen, waartoe ook de mens behoort, en niet-levende el…Lees verder

Een sissend landschap

In de sterke bundel Aarduitwrijvingen probeert dichter Charlotte Van den Broeck de wereld opnieuw te ervaren.

'Waarom zie ik wit als ontmanteld licht', vraagt Charlotte Van den Broeck zich af in de allereerste regel van Aarduitwrijvingen. Het is een vraag zoals alleen een dichter die kan stellen. Een vraag die zich niet laat beantwoorden met begrippen als spectrum, elektromagnetische straling en frequentie. Ze vat Van den Broecks program in deze bundel kernachtig samen. De crux schuilt in het wit noch in het licht, maar in het 'ontmanteld'. Het wit wordt gezien als uit elkaar gehaald licht, of misschien als onbruikbaar gemaakt licht, maar ook als licht waarvan de mantel is afgenomen, naakt licht dus. Aarduitwrijvingen is een bundel fenomenologisch gedreven gedichten, een poging de wereld te ontdoen van die mantel om haar opnieuw te kunnen ervaren.

Om haar goed waar te kunnen nemen, moet je de vertrouwdheid met de wereld even vergeten. Ongeveer zo omschreef Maurice Merleau-Ponty eens zijn fenomenologische methode: even vergeten. Je moet je eerst ontdoen van de vaak onzichtbare lagen …Lees verder

Charlotte Van den Broeck - Aarduitwrijvingen

BOEKENBAL

★★★☆☆

Het eerste boek van Charlotte Van den Broeck na haar fenomenale prozadebuut 'Waagstukken' is een dichtbundel, haar derde inmiddels. 'Aarduitwrijvingen' is de vrucht van een samenwerking met videaste Jana Coorevits. Ze verbleven allebei een tijd in Death Valley, Californië, één van de heetste en droogste streken ter wereld, en stelden scherp op het landschap.

De bundel ontleent zijn titel aan werk van de kunstenaar herman de vries. Hij vergrootte foto's van bodems zodanig dat ze onherkenbaar worden, abstract en monochroom. Iets soortgelijks doet Van den Broeck in haar bundel. Ze kijkt vooral, ze neemt waar, ze is 'alleen met het weidse netvlies' en geeft het landschap weer als een lichaam: 'voor je het weet / ben je een gewond persoon / van bloed en zout en barsten'.

De wereld blijft niet buiten de gedichten - een antiek Grieks standbeeld komt langs, Road Runner en Wile E. Coyote, Pepe the Frog en de betreurde tekenaar Ward Zwart. Toch i…Lees verder

‘Aarduitwrijvingen’ van Charlotte Van den Broeck (1991) verwijst naar de kunstwerken van schilder Herman de Vries die aardstalen uit de hele wereld verzamelde om deze op papier of doek ‘uit te wrijven’. Aldus bekwam hij een pleiade aan aardtinten en kleuren. Charlotte Van den Broeck beoogt hetzelfde doel: het palet van ideeën, gevoelens uitwrijven om vooral vrouwelijkheid en natuur met elkaar te verbinden. Hierbij komen diverse actuele thema’s aan bod, steeds gelieerd aan vrouwelijkheidsbeelden, stereotypen en sensualiteit, tot en met seksueel geweld. Van het melodieuze ‘sisklank’ (p.28) en het nafluiten van de vrouw en/of belagen door de man op de straat tot het ‘MeToo’ getinte ‘Aan de parkvijver’ (p.30), waarbij ‘wederzijdse toestemming’ en ‘seksuele beschikbaarheid’ in vraag zijn gesteld. De relatie tussen mens en natuur wordt niet uit de weg gegaan. Gemene deler van elk gedicht: zintuiglijkheid en prikkels als een passe-partout, ingangspoort tot de poëzie van de dichter. Klap de a…Lees verder

Zindering in Death Valley

Van den Broeck maakt in lichtvoetige, maar prangende regels kwetsuren zichtbaar, in het landschap, bij dieren, bij mensen, vrouwen.

Een hand aarde kun je uitwrijven op papier tot zuivere kleur. Afhankelijk van waar je die aarde vond, in Noord-Holland of op de Canarische Eilanden, kunnen dat diepe zwarten zijn, of roestige aardetinten. Beeldend kunstenaar herman de vries, voor wie natuur kunst is, maakt al jaren dit soort 'aarduitwrijvingen', composities in levende kleuren.

Iets vergelijkbaars doet de Vlaamse Charlotte Van den Broeck in haar nieuwe dichtbundel, maar dan in taal. De opvolger van haar succesvolle roman Waagstukken (2019) kreeg als titel Aarduitwrijvingen. Van den Broeck werkte samen met kunstenaar Jana Coorevits, die foto's en video's maakte in Death Valley, werk waarin het onbarmhartige Californische woestijnlandschap zowel menselijke trekken als abstractere vormen aanneemt.

In het gedicht waarmee Aarduitwrijvingen opent, roept het landschap intense ervaringen op: het indringende wit in het licht, hitte die 'bezweringen' lijkt te lispelen. Of is het de mens zelf die beelden en gevoe…Lees verder

Over Charlotte Van den Broeck

Charlotte Van den Broeck (Turnhout, 29 juni 1991) is een Vlaams dichter en schrijver.

Van den Broeck studeerde taal- en letterkunde aan de Universiteit Gent en vervolgde met woordkunst aan het Koninklijk Conservatorium Antwerpen.

In 2013 stond ze in de top honderd van de Turing Gedichtenwedstrijd. Ze maakte deel uit van het Turnhoutse Collectief Dichterbij en van het losse samenwerkingsverband 10 op de Schaal van Dichter, dat in mei 2015 onder die naam een cd met poëzie op de markt bracht. In het Poëziebordeel van Vonk en Zonen, Ondernemers in de letteren, treedt zij van bij aanvang op als Lulu Wedekind. Ze tourde mee met Saint Amour 2015. In september 2015 sloot ze de 33ste Nacht van de Poëzie af in Utrecht en kon die hierdoor de volgende editie in september 2016 openen.

In januari 2015 debuteerde ze bij De Arbeiderspers met Kameleon, een bundel beeldende en verhalende gedichten. Op gedichtendag in …Lees verder op Wikipedia