Het gelukkige leven van een psychologe komt onder druk te staan als zij achtervolgd lijkt te worden door een van haar studenten.
Hou van mij!
Anja Feliers
Tielt: Lannoo, 2015
320 p.
9789401429078 (paperback)

Kathleen combineert haar carrière als docente met een praktijk als psychologe. Samen met haar tienerdochter Julie leidt ze een probleemloos leven. Hier komt echter verandering in wanneer Kathleen wordt lastig gevallen door een stalker. In het begin blijft het bij vervelende telefoontjes waarin niets gezegd wordt, maar langzamerhand gaan de pesterijen van kwaad naar erger.
In het verhaal worden de angst en onmacht die Kathleen ondervindt realistisch weergegeven. Ook de verschillende reacties van de omgeving (ongeloof, twijfel, steun, niet serieus nemen) komen zeer waarheidsgetrouw over. Jammer genoeg komt het verhaal zelf maar langzaam op gang. Sommige dingen, zoals het huis waarin Kathleen en Julie wonen, worden zeer uitgebreid beschreven. Hierdoor zijn verschillende stukken nogal langdradig. Er wordt ook veel herhaald. Kathleen vertelt bijvoorbeeld aan haar ex-man Marc wat er de vorige dag allemaal gebeurd is, terwijl dit al heel uitgebreid aan bod kwam. Pas in hoofdstuk 26 (van…Lees verder
Kathleen Verlinden woont samen met haar dochter in het Belgische Oud-Rekem. Het gaat ze voor de wind. Kathleen is psychologe en werkt als docent. Ze heeft een goede band met de vader van haar dochter en sinds kort is er een nieuwe liefde in haar leven. Ze wordt echter sinds een aantal maanden gestalkt. De stalker komt steeds dichterbij en sluipt rond haar huis. Kathleen is ervan overtuigd dat een van haar studenten hierachter zit en is dan ook in shock als juist deze student het hart van haar dochter verovert. Ze doet er alles aan om zijn schuld te bewijzen terwijl het stalken van kwaad tot erger gaat. Wanneer haar dochter wordt vermist, krijgt zij hulp uit onverwachte hoek. ‘Hou van mij’! heeft een goed plot, al is het geen nagelbijter. De plotwending is verrassend en Feliers (1971) heeft de hoofdpersonen goed gekarakteriseerd en een goede keuze gemaakt door het verhaal te schrijven in de belevende ik-vorm. Enkele passages van de stalker vormen een goede extra dimensie en vervullen h…Lees verder

Over Anja Feliers

Anja Feliers (Bilzen, 31 augustus 1971) is een Vlaams schrijfster van kinderboeken en boeken voor volwassenen.

Feliers volgde een bacheloropleiding Nederlands te Hasselt. Haar debuutroman, Donkere kamers, ontstond toen ze een roman schreef over de ziekte en het overlijden van haar moeder, een gebeurtenis die haar op elfjarige leeftijd zwaar geraakt had. De eerste versie was echter te persoonlijk voor uitgave en de schrijfster herwerkte het tot een fictief verhaal. Donkere kamers werd in 2004 gepubliceerd door Standaard Uitgeverij.

Feliers is gehuwd en moeder van twee kinderen.

Romans

• Donkere kamers