Zweeds
Marconi park
2
Amsterdam: Bruna, 2015
317 p.
9789400504806 (paperback)

Hoofdinspecteur Erik Winter van de recherche in Göteborg wordt geconfronteerd met een serie moorden die gemeen hebben dat bij alle slachtoffers een stuk karton met een letter gevonden wordt. Wie lost deze woordpuzzel op? Terwijl Winter en zijn team nadenken over het woord dat met deze letters gemaakt kan worden, onderzoeken zij lange tijd ook tevergeefs naar verband tussen de vermoorde personen. Mogelijke getuigen zijn onveranderlijk onmededeelzaam ondanks de soms vrij agressieve manier van ondervragen. Dit is de twaalfde Erik Winter-thriller. Terwijl de misdaden op zich staan is er wel een ontwikkeling van de karakters. Zo is Winter weer terug na een sabbatical van twee jaar. Kent men de eerdere boeken niet, dan is het niet duidelijk wat er zich heeft afgespeeld. Ook geldt dit wat betreft familieomstandigheden en de leden van zijn team. Persoonlijke situaties, menselijke interactie, verbale strijd, de manier waarop verdachten en getuigen worden benaderd, het zijn boeiende Edwardson k…Lees verder

Over Ake Edwardson

CC BY 3.0 - Foto van/door Suz

Åke Edwardson (Eksjö (Zweden), 10 maart 1953) is een Zweeds schrijver van literaire thrillers, journalist en hoogleraar aan de Universiteit van Göteborg.

Edwardson debuteerde als schrijver in 1995 met zijn boek Till allt som varit dött en won hiermee onmiddellijk een prijs voor beste thrillerdebutant. In zijn derde boek Dans met een engel introduceerde hij het personage van hoofdcommissaris Erik Winter, wat de start betekende van een succesvolle reeks thrillers met Winter in de hoofdrol die zich telkens afspelen in en rond Göteborg. Edwardson is zeer succesvol in eigen land maar ook ver daarbuiten. De boeken uit de Erik Winter-reeks worden ook vertaald in het Nederlands.

Het in 2008 verschenen boek 'den sista vintern' (de laatste winter), zou het tiende en laatste deel in de reeks rond Erik Winter en de politie van Göteborg worden. In 2012 verscheen echter toch nog een elfde deel, genaamd 'Hus vid världens ände' (Witte ruis).

Een aantal bo…Lees verder op Wikipedia